VOA-Magazine november 2022: Partnerbijdrage #Alphen Marketing

VOA-Magazine november 2022: Partnerbijdrage #Alphen Marketing

#AlphenMarketing. Ambitieuze Ondernemersverhalen.

Het thema van dit VOA-Magazine is 'Turbulent'. Over turbulente tijden kunnen ondernemers in Alphen aan den Rijn meepraten. De afgelopen jaren zijn niet eenvoudig geweest. En dat is meer dan een understatement. Maar wat altijd weer opvalt is de veerkracht die ondernemers kenmerkt. Dat spreekt uit alle verhalen die we optekenden.

MET DRIE HORECA-ONDERNEMINGEN DE PANDEMIE TE LIJF

Tekst: Wilbert Collet. Foto's: Mirjam van Triest (Bymip).

Voor Martin en Selina Kalkhoven heeft de coronapandemie turbulente tijden opgeleverd. Ze zijn eigenaar van drie horeca­ondernemingen in Alphen aan den Rijn: Wet 'n Wild, Maggie Blue en 's Molenaarsbrug. "Het overkomt je, je kan geen kant op", zegt Martin. "Normaal gesproken kan je bijsturen als je een verkeerde keus maakt. Maar nu werd je één kant opgestuurd. Linksaf of rechtsaf bestond niet."

VOA Magazine nov 2022 Alphen Marketing_mooiste vak dat er bestaat foto 1.jpg
Martin: "Op zondag 15 maart moesten we dicht. De donderdag daarvoor sprak minister-president Rutte nog over afstand houden en het niet schudden van handen. Maar voor ons bleef het toch wel de 'ver van m'n bedshow'. In Nederland hebben we alles op orde in de ziekenhuizen en de zorg... dachten we. Maar die zondag moesten we van het ene op het andere moment dicht. Er zat hier een groep van veertien mensen. 'We hebben niets in huis, wat moeten we nu?', zeiden ze. Het was heel strikt. Om vijf over zes stonden er bij Maggie Blue al boa's voor de deur. Ik vroeg of de mensen hun drankjes mochten opdrinken. Maar dat kon niet."

Stress en machteloosheid
Selina: "Die eerste sluiting ging heel erg tegen ons gevoel in. Je bent altijd gastvrij en meedenkend. Maar dit voelde onnatuurlijk, naar gasten én personeel. Zo'n periode willen we nooit meer meemaken. Er kwam een bepaalde stress op je af waar je niets mee kon. Je voelde je zo machteloos. Daar kwam bij, onze mensen zaten vol vragen. Maar wij hadden geen antwoorden. We hebben nog wel geprobeerd om via Thuisbezorgd iets te ondernemen, maar we waren niet happy met ons concept. Bovendien bleek dat we vier maanden op ons 'account' moesten wachten, zo druk was het daar."

Organisatie onder de loep
"In juni mochten we weer voorzichtig open, met allerlei beperkingen", zegt Martin. "De mensen wisten ons meteen weer te vinden. Dat was een hele geruststelling. Want voor hetzelfde geld zijn mensen angstig en blijven ze liever binnen. Maar in oktober diende de tweede lockdown zich alweer aan. In die periode hebben we onze organisatie onder de loep genomen, verantwoordelijkheden anders verdeeld. We hebben een van onze bedrijfsleiders gepromoveerd naar een positie tussen ons en de drie zaken in. Zodat wij niet meer voor elk akkefietje worden aangesproken. En we hebben trainingen voor ons personeel georganiseerd."

Sociale dieren
"Daarnaast zijn we gaan klussen, samen met het personeel", gaat Martin verder. "Bij Wet 'n Wild hebben we geschilderd, de keuken uitgebreid, toiletten opgeknapt. Er is van alles gedaan wat binnen onze macht lag, zonder extreem hoge kosten te maken. In die tijd zijn er allerlei ideeën opgeborreld, zoals de thuisbezorgboxen van 's Molenaarsbrug en het afhalen, hier aan het luik. Tjeerd, chefkok bij 's Molenaarsbrug heeft zelf de filmpjes ingesproken, zich met de bereiding, de opmaak en het inpakken van de gerechten bemoeid. Daar hebben wij niets voor hoeven doen. Die boxen bleken een groot succes. Ook voor de spirit binnen het team. Want er gebeurde weer wat. Daar krijg je energie van. Horecamensen zijn sociale dieren. Mensen vroegen 'mag ik alsjeblieft komen helpen, want ik zit al een week thuis'."

VOA Magazine nov 2022 Alphen Marketing_mooiste vak dat er bestaat foto 2.jpg
Menselijk contact
"Nieuw personeel geven we trainingen bij 's Molenaarsbrug. Berta Belderbos werkt daar al twintig jaar en daarvoor liep ze net zo lang bij Hotel Toor. Zij heeft zoveel ervaring, jonge mensen kijken tegen haar op. Er komen mensen van veertig, vijftig jaar in het restaurant, die zij heeft meegemaakt als kleine kinderen. Vaak weet ze meteen wat ze moet inschenken, zo goed kent zij de gasten. Berta belt de mensen op als bij een reservering een speciale wens vermeld staat die niet helemaal duidelijk is. Iemand van achttien schrikt daarvan, stuurt liever een mailtje. Maar menselijk contact is zo belangrijk. Daarom is het mooi om een mengeling van jong en wat ouder personeel te hebben. De combinatie maakt het sterker."

Hoe ga je om met de huidige prijsstijgingen?
"Begin oktober kregen we een mailtje van onze groothandel: alle friet- en aardappelproducten worden 20 tot 25 procent duurder. Per direct. En zo wordt alles duurder. Ook de koffie, de biefstuk of een krop sla. Ik ben met m'n leveranciers in gesprek gegaan om te kijken hoe we het voor de klant behapbaar kunnen houden. Je kan moeilijk alle verhogingen op het bord van de gasten neerleggen. Dan kost een biefstuk met friet en sla straks veertig euro. Maar je moet wel uitkijken. Want dit jaar zijn de lonen ook al vier keer verhoogd, vanwege die prijsstijgingen. We hebben links en rechts toch wat prijzen moeten verhogen. Dat kan niet anders."

Vind je het nog wel leuk op deze manier?
"Ik ben hiervoor in de wieg gelegd", zegt Martin. "Ik tapte op m'n zesde al een biertje tijdens verjaardagen. Ik heb altijd gezegd dat ik een restaurant wilde hebben, het zijn er zelfs drie geworden. Ondanks dat er de laatste twee jaar in de horeca heel veel gedoe is, vind ik het nog altijd het mooiste vak dat er bestaat! Je bent bezig mensen het naar de zin te maken. Of dat nu met een lunch is, bij een verjaardag, bruiloft of condoleance. Als mensen na een condoleance zeggen dat het wel een reünie leek, dat het een mooi afscheid was, dan zijn dàt de momenten waarvoor je het doet!"

Ga je de kerstdinerboxen van 's Molenaarsbrug herhalen deze kerst?
"Absoluut" roepen Selina en Martin in koor. "Half oktober gingen onze boxen online en binnen een week hadden we al verschillende bestellingen binnen. Met zo'n box krijg je een compleet menu in huis. Je hoeft er de deur
niet eens voor uit!"

-------------------------------------------------------------------------------------

VAN LEEK OP INSTAGRAM TOT MODE-ICOON

Tekst: Wilbert Collet. Foto's: Cartouche.

Vijftig jaar geleden opende Robert Schamle de eerste Cartouche winkel, bekend als 'die winkel achter de trap in de Aarhof. Tegenwoordig staat Susan van Krimpen, vijftig jaar jong en beter bekend als Suus, aan het hoofd van deze modeketen met vijf filialen in het Groene Hart. Tijdens de lockdown moesten ook haar winkels sluiten. "Dan ga ik toch live!", was haar reactie. Haar wekelijkse live Fashionshow is inmiddels uitgegroeid tot een ongekend succes!

VOA Magazine nov 2022 Alphen Marketing Cartouche foto 2.jpg
Suus staat altijd 'aan'. Met haar 'truttenschudder', koosnaam voor haar bestelbusje, rijdt ze van winkel naar winkel. Vol met handel, bestellingen en dozen. Ze maakt elke week een rondje langs haar filialen om even met haar meiden te babbelen. Elke woensdag staat in het teken van haar Fashion Liveshow, die ze precies om 18.00 uur op lnstagram presenteert.

We zijn direct 'live' gegaan
"Als Boskoopse 'kroosvreter' ben ik ineens een Bekende Alphenaar geworden!"Susan is geboren in Boskoop, opgegroeid in Alphen, woonde twintig jaar in De Meije en tegenwoordig in Amsterdam. Ze komt graag in Alphen. Haar zus en ouders wonen er en het Alphense filiaal in de Van Mandersloostraat is haar trots. "Natuurlijk ben ik trots op al mijn winkels en zeker op mijn meiden. Want zonder hen, kan ik niet succesvol zijn! We zijn niet bij de pakken neer gaan zitten toen de winkels twee jaar geleden dicht moesten, maar direct 'live' gegaan. Ik was een leek op Insta, maar die jonge mei­den hebben mij snel wegwijs gemaakt. We moesten wel. Want de kerstkleding hing er nog en de nieuwe collectie kwam binnen. Ik ben gewoon wat kleding gaan showen. Op m'n eigen manier, een beetje gek, maar wél herkenbaar. Na de eerste paar shows verkochten we zo'n dertig artikelen, nu wel honderden per show."

VOA Magazine nov 2022 Alphen Marketing Cartouche foto 1.jpg
Wat maakt jouw fashionshow uniek?
"De toegankelijkheid, denk ik. Ik ben gewoon mezelf, compleet met rimpels. Onze collectie is voor jong en oud. Ik laat zien op welke manier je het kan dragen, vertel wat het kost en sta in mijn yogabroekje en topje mij om te kleden. Vragen tijdens de show worden meteen beantwoord en bestellingen maken we direct klaar. Die kunnen de volgende dag in de winkel opgehaald worden. Het is een hele organisatie, maar mijn meiden zijn zo op elkaar ingespeeld dat het perfect en soepel verloopt. Ik ben reuzetrots op ze!"

-------------------------------------------------------------------------------------

ONDERNEMERS-KWARTET IN DE JULIANASTRAAT SLAAT HANDEN INEEN

Tekst: Wilbert Collet.

We zitten op het terras van het compleet verbouwde en nieuw ingerichte Alle Hens. Binnen kijk je je ogen uit, het ziet er geweldig uit. Walter, eigenaar van Bar Amsterdam en één van de vier ondernemers die Alle Hens weer tot leven hebben gewekt, vertelt dat de vorige eigenaar in 2021 vroeg of zij Alle Hens wilden overnemen. Het was een logische stap, want wij zitten met onze bedrijven bovenop en naast elkaar. "In december 2021 is de verbouwing begonnen en een half jaar later, op 8 juni, zijn we opengegaan. Heineken heeft een grote bijdrage geleverd om alles te kunnen realiseren."

VOA Magazine nov 2022 Alphen Marketing Alle Hens foto 1.jpg
Foto: John Wiersma

"Vroeger was Alle Hens een gezellig borrelcafé. Dat moest weer terugkomen, maar wel in een nieuw jasje. We richten ons op de doelgroep 30-plus, maar in de praktijk komen er ook veel 40- en 50-plussers over de vloer. Daar zijn we hartstikke blij mee. In Alphen was er niets waar 30-plussers tot laat lekker kunnen dansen. We hebben geen sluitingstijd. Om 1.30 uur sluit de deur, maar binnen gaan we door zolang het gezellig is!"
 
"De oudere doelgroep vindt het fijn om te dansen op muziek uit hun tijd", zegt Bart, bedrijfsleider van
Alle Hens. "Vooral op vrijdag- en zaterdagavond, dan is er vanaf 22.00 uur een dj. Ook de vrijdagmiddagborrel is weer helemaal terug en wordt steeds drukker. Vanaf 15.00 uur is het terras geopend en sponsoren wij de bitterballen!" Het ondernemerskwartet zit boordevol ideeën. Van Comedy Nights op de laatste woensdag van de maand tot en met livemuziek in allerlei genres. Kortom, Alle Hens leeft weer volop!

VOA Magazine nov 2022 Alphen Marketing Alle Hens foto 2.jpg
Foto (Floor de Jong): het Alle-Hens-kwartet bestaat uit: Bart Kamper, Roderick Arlman, Daniëlle Paats en Walter Straver

Reacties (0)

U moet Inloggen om te reageren

Er zijn nog geen reacties achter gelaten.