Op pad met de elektrische Mazda MX-30: een unieke rijervaring in een stoere auto

Op pad met de elektrische Mazda MX-30: een unieke rijervaring in een stoere auto

Elektrische auto’s zijn bezig aan een flinke opmars. Toch zijn er nog veel mensen die de voorkeur geven aan een schakelbak, voornamelijk vanwege het opladen en een beperktere actieradius. Maar wegen de voordelen van een elektrische auto niet zwaarder? Wij testten het uit met de eerste 100 procent elektrische auto van Mazda, de MX-30.

Regelmatig rijden wij door Alphen en nabije omgeving in onze trouwe schakelbak. Niet elektrisch, wel zuinig. Vandaag was het tijd voor een compleet nieuwe rijervaring: een ritje in de gloednieuwe Mazda MX-30. Dit model is de eerste elektrische auto van Mazda en is daarnaast ook nog eens 100 procent elektrisch, wat mogelijk is door de unieke e-Skyactiv-technologie.

Stoer uiterlijk

Wat ons gelijk opvalt is het stoere uiterlijk van de auto. Met zijn robuuste bouw, imposant voorkomen en hoge instap oogt de Mazda MX-30 bijzonder ruim. Dat gevoel wordt nog eens extra benadrukt door de zogenoemde freestyle achterdeuren, die in tegenovergestelde richting openen. Daarnaast is de auto ook nog eens duurzaam, zo vertelt verkoopadviseur Joey Lenting ons. “De deurpanelen zijn gemaakt van gerecyclede petflessen. Ook is er gewerkt met kurk in de deur en op de middenconsole, wat een mooie verwijzing is naar de herkomst van Mazda. Ooit is Mazda namelijk begonnen als kurkfabrikant.”

Dan is het moment aangebroken dat we de motor starten. Met een druk op de knop starten we de auto en rijden we de weg op. Wat gelijk opvalt is de Active Driving Display (ADD), waarbij de snelheid wordt geprojecteerd op de voorruit. Zo hoef je niet naar het dashboard te kijken om te zien hoe hard je op dat moment rijdt. Op de planning staat een rit van zo’n 100 kilometer. Met de volledig opgeladen accu benutten we hiermee de helft van de actieradius (zo’n 200 kilometer). Een afstand die voor de meeste mensen voldoende is.

Technische snufjes

Zodra we op de snelweg rijden merken we de vele technische snufjes die de auto rijk is. Denk aan Blind Spot Monitoring, een dodehoek-detectiesysteem die in je zijspiegels aangeeft wanneer een voertuig zich in jouw dode hoek bevindt. De Blind Spot Prevention zorgt er daarnaast voor dat je lastiger van baan kunt wisselen als er een voertuig in je dode hoek zit. Dit zorgt er namelijk voor dat de auto in dat geval tegenstuurt. Deze technologie is een greep uit de specificaties van de Mazda MX-30 die ervoor zorgen dat je nog veiliger aan het verkeer kan deelnemen.

Maar wat is een autorit zonder muziek? Uiteraard moest daarom ook het audiosysteem onderweg even getest worden. Met maar liefst acht speakers is dit de kers op de taart. In combinatie met de vrijwel geruisloze auto krijg je hierdoor een ervaring die vergelijkbaar is met het geluid in een concertzaal. Draai de volumeknop iets verder open en je gaat even helemaal op in de muziek. Een heerlijke ervaring, zeker nu concerten door corona niet mogelijk zijn. Als we uiteindelijk in de buurt van onze eindbestemming komen, vinden we het dan ook jammer om de Mazda MX-30 vaarwel te zeggen.

Subsidieregeling

Vanwege de aanschafprijs van de Mazda MX-30 kom je in aanmerking voor de subsidie van € 4.000 op nieuwe elektrische auto's voor particulieren. Liever Private Lease? Ook dan kom je in aanmerking voor de subsidieregeling. Met de Mazda Private Lease kun je zorgeloos rijden voor een vast maandbedrag. Dan kan al vanaf € 375* per maand. Let op: er is een beperkte subsidiepot vastgesteld, dus hierbij geldt op=op.

*deze prijs is gebaseerd op basis van 60 maanden en 10.000 kilometer.

Heb je interesse, wil je meer weten of zou je een proefrit willen maken in de Mazda MX-30? Neem dan contact op met Baak Autocenter via 0172 435401 of mail naar info@baakautocenter.nl. Baak Autocenter is Mazda en Hyundai dealer en is gevestigd aan de Koperweg 2 in Alphen aan den Rijn.

Reacties (0)

U moet Inloggen om te reageren

Er zijn nog geen reacties achter gelaten.