VOA-Magazine: Partnerbijdrage - FIETSEN

VOA-Magazine: Partnerbijdrage - FIETSEN

Precies de juiste plek. Hét fietsknooppunt van het Groene Hart.

Tekst: Wilbert Collet

Alphen aan den Rijn wordt hét fietsknooppunt van het Groene Hart. Tenminste, als het aan Alphen Marketing en 
PReT ligt. Volgens Koosje de Koeijer, voorzitter van PReT (Platform Recreatie en Toerisme Alphen aan den Rijn), ligt Alphen precies op de juiste plek. “Als je kijkt naar de loop van de Rijn, zijn we van oudsher al een écht knooppunt”. Dan Ligtvoet, voorzitter Alphen Marketing, ziet de fiets op termijn als serieus alternatief voor de auto. “Door fietssnelwegen ligt het werk straks steeds dichterbij.”

“Ik denk dat dat op termijn écht zo is”, gaat Dan verder. “We praten niet over morgen, maar er gaan nu al veel mensen op de fiets naar hun werk in Leiden. Naar Schiphol is nog een uitdaging, maar de aanleg van fietssnelwegen is in voorbereiding. Het is wel belangrijk om te zeggen dat we dat niet morgen al kunnen realiseren. Voor het zover is, zijn we zeker een aantal jaar verder, denken we. Maar de ambitie is er. Om echt hét fietsknooppunt van het Groene Hart te worden.” 

Grote coalitie voor het fietsie
“Eén grote coalitie voor het fietsie, dat is waar we samen met PReT aan werken”, zegt Dan. “Om te beginnen is het de bedoeling dat de gemeente zich nadrukkelijk bij onze plannen aansluit. Samen met partners als VOA, EDBA, de hele economische as. Want zonder die brede steun kan je aan het uitvoeringsprogramma geen gevolg geven.” Volgens Koosje heeft de gemeente al diverse initiatieven genomen. “Op het gebied van woon-werkverkeer en het verbeteren van de veiligheid op fietsroutes. Alleen, het werk ligt verspreid over verschillende afdelingen, wethouders, ambtenaren en directeuren. Van de gemeente verwachten we nu op de eerste plaats een enthousiaste onderschrijving van het idee. Plus een duidelijke coördinatie van hun kant, ook naar de provincie toe. Zo’n fietsbrug over het Aarkanaal bijvoorbeeld, is geen gemeentekwestie. Daar heb je de provincie bij nodig.” Volgens Dan is de fietsbrug akkoord. “Vanuit de gemeente is gezegd dat die er moet komen. Maar we beseffen wel dat de nieuwe coalitie opnieuw naar de begroting kijkt. De fietsbrug is een belangrijk onderdeel van de plannen. Maar er zijn meerdere zaken die maken dat je fietsknooppunt van het Groene Hart wordt. Besluitvorming daarover vindt op diverse plekken binnen de gemeente plaats. Daarom zie ik ook het liefst dat één wethouder dit plan binnen het college gaat trekken.”

Zuinig op groen
“Zonder groen word je natuurlijk nooit fietsknooppunt van het Groene Hart”, zegt Koosje. “Alle natuurgebieden en -gebiedjes die we hebben, moeten we verder ontwikkelen en behouden. Je moet er superzuinig op zijn. We hebben nu een kleine vijfduizend hectare aan natuur en recreatie, inclusief het varen. Dat is minimaal wat je nodig hebt. En dat is ook wat jij steeds roept, Dan! Het ‘verdozen’ mag je niet toestaan en het groen dient juist gekoesterd te worden. Ook als de gemeente groeit, wil de bevolking kunnen recreëren. Hier, in het eigen gebied. Hoe mooi is dat op de fiets? Dat besef dienen gemeente én onder­nemers te omarmen. Wat overigens wel cruciaal is, is dat onze groene gebieden door fietspaden met elkaar verbonden worden. En dat we met de gemeente bekijken welke gebieden nog uitgebreid kunnen worden.”

Fietsstad 2025
Dan vindt dat je op weg naar hét fietsknooppunt van het Groene Hart, een paar mijlpalen moet hebben, waarmee je publicitair aan de weg kunt timmeren. Die fietsbrug is er één van. “Maar we streven er ook naar om Alphen door de fietsersbond verkozen te krijgen tot Fietsstad 2025. Daar speelt die fietsbrug wel weer een belangrijke rol in. Het is bovendien belangrijk dat je de fietsinfrastructuur verbetert. Een voorbeeld? Tussen Langeraar en de N207 ligt een prachtig stuk weg met aan beide zijden rood asfalt, waardoor de rijbaan voor auto’s vrij smal is. Als automobilist word je visueel gedwongen om rustig te rijden en rekening met fietsers te houden. Zo’n aanpak vergroot de veiligheid enorm. Waar we nog meer aan denken? 
Parkeerplaatsen voor auto’s, waar je een fiets kunt huren. Of een fietsenstalling waar je je elektrische fiets kunt opladen, bij een bushalte of toeristisch aantrekkelijke plek. Er staat er nu eentje vlakbij Wet ’n Wild.”

Knelpunten oplossen
Een ander knelpunt, dat al jarenlang speelt, is de verbinding tussen Vaardorp Rietveld en de aansluiting met het Rietveldse Pad. “Over een klein stukje land moet daarom een fietspad komen”, vertelt Koosje. “Dat maakt het scholieren een stuk makkelijker om naar school te komen, ze hoeven minder om te fietsen. Maar ook recreatief is het zeer aantrekkelijk. Je hebt de gemeente, provincie en omgeving nodig om dit op te lossen. En zo kunnen we er voor de komende jaren nog een paar benoemen.” Voor de invulling van die tijd is een compleet uitvoeringsprogramma nodig, zegt Dan. “Het is belangrijk om te beseffen dat dit traject meer dan één collegeperiode beslaat. In die tijd willen we bij iedereen tussen de oren krijgen dat Alphen voor fietsen staat. Die bewustwording heeft natuurlijk wel tijd nodig.” 

Het gemak van fietsen
“Daarom wil ik in de gemeente overal bordjes laten plaatsen met de fietsafstand in minuten naar belangrijke of interessante plekken”, gaat Dan verder. “Want mensen pakken zo snel de auto. Ook binnen de gemeente. Laat Benthuizen wat verder liggen, dat is geloof ik iets meer dan een half uurtje fietsen, maar daarnaast is alles in de gemeente Alphen aan den Rijn met de fiets binnen dertig minuten bereikbaar. En binnen de stad Alphen zelfs binnen zes à acht minuten. Dus laten we die bordjes plaatsen. Daarnaartoe zes minuten, en hiernaartoe acht. Zo laat je zien dat de fiets een goed alternatief is voor de auto. Ik kan me voorstellen dat dit idee door de gemeente omarmd wordt. Op de wat langere termijn kan het de vraag naar parkeerruimte doen afnemen. En als er minder auto’s rijden heeft dat ook effect op de uitstoot van CO2.”

Een rondje Rotte of Rotterdam
Koosje is dol op een rondje fietsen richting de Rotte. “Ik vind het echt een prachtige route die je kan rijden zonder ook maar één stoplicht tegen te komen. Of een rondje Boskoop – Reeuwijkse Plassen. Echt heel mooi. Voor mij moet het zoveel mogelijk groen en blauw zijn onderweg. Zonder stoplichten of veel huizen. Daar zoek ik m’n fietsroute ook echt op uit.” Ook Dan fietst regelmatig in de rondte. “Ik weet niet of ik alle fietsroutes van AlphenLinkt gereden heb, maar in al die richtingen zit ik regelmatig op de fiets. En ik fiets graag naar m’n broer in Rotterdam. Ik ben een toerfietser in hart en nieren.”

Reacties (0)

U moet Inloggen om te reageren

Er zijn nog geen reacties achter gelaten.