VOA-Magazine november 2022: Ledenbijdrage - GoedOpOrde.nl

VOA-Magazine november 2022: Ledenbijdrage - GoedOpOrde.nl

Oprichters GoedOpOrde.nl zien hun bedrijf explosief groeien

Tekst: Linda Welther. Foto: Rob Lamping.

Foto: Roy Spierenburg en Martijn Kulk houden alle ballen in de lucht

Van buffelen naar sturen op afstand

Wanneer twee accountants financieel adviseur worden, levert dat geen standaard administratiekantoor op. Strategisch advies is een belangrijk onderdeel van de dienstverlening van GoedOpOrde.nl. Die formule slaat aan. In recordtijd sloten zich acht nevenvestigingen aan.

GoedOpOrde.nl maakt al vier jaar een turbulente groei door. Eigenaren Martijn Kulk (41) en Roy Spierenburg (34) pakken voortdurend nieuwe activiteiten op. Het aantal medewerkers in hun kantoor aan de Ondernemingsweg verdubbelde in vier jaar tijd naar twaalf. De focus verschoof van één kantoor aansturen naar de werving van franchisenemers. "We zeggen eerst ja, en erna kijken we wel hoe we het invullen. Vóór we iets op de rit hebben, zijn we alweer bezig met het volgende. Daar maken we het onszelf wel eens moeilijk mee", lacht Roy.

Een dag in de week
Martijn richtte het bedrijf op in 2008 vanuit een soort verveling. "In de accountancy was ik gewend om 70 uur in de week te werken. Vervolgens kwam ik bij een pensioenverzekeraar terecht, waar ik me echt aan mijn uren moest houden; mijn werkweek halveerde. Naast het oppakken van hobby's startte ik vanuit huis met GoedOpOrde.nl, voor een dag in de week."

Na vijf jaar kwam Roy erbij. Eerst proefdraaien om te kijken of het klikte. Roy herinnert zich een ondernemersbijeenkomst van de JOVD: "lk zat aan tafel naast Mark Rutte, nog niet zo lang premier, die bij zijn afscheid tegen de zaal zei: 'Ondernemers, als je je administratie kwijt moet, dan moet je naar GoedüpOrde.nl van Roy.' Kort erna hebben we onze banen opgezegd."

Adviestrajecten
GoedOpOrde.nl werkt anders dan een gemiddeld administratie­ kantoor. Het bedrijf werkt vanaf het begin volledig digitaal. Klanten - van zzp'ers tot miljoenenbedrijven - worden geacht hun administratie online én op tijd aan te leveren. Daarnaast werkt het bedrijf met vaste pakketten: van 'Basis op orde' tot 'Compleet op orde'.

Maar naast de gebruikelijke salarisadministratie, fiscale aangiftes, facturenadministratie, urenregistratie, subsidie­ aanvragen enzovoort, zit het echte werk in de adviestrajecten met de klant. "Veel boekhouders zien de jaarrekening als een soort eindproduct. Voor ons is dit een evaluatiemoment met de klant. De administratie is continu bij, zodat we altijd op strategisch niveau met directies om de tafel kunnen."

CFO
Voor de oprichters zijn die klantgesprekken de kers op de taart. Roy: "Daarom zijn wij ook uit de accountancy gestapt. Als accountant mag je alleen controleren, niet adviseren. En veel boekhouders kunnen dat extra stapje net niet maken. Dat is dus het speelveld waarin wij opereren. Voor sommige klanten fungeren we als CFO."

Die aanpak betaalde zich uit aan het begin van de corona­ periode. Roy: "Toen de eerste lockdown inging, konden we binnen een paar dagen liquiditeitsprognoses maken voor de verhuurder of de bank van een klant. We legden ze uit: Dit is de situatie, als je niks doet, heb je over vier maanden geen huurder meer. Dus neem maatregelen."

Schaalvergroting
Om alle digitale tools rendabel te maken, was schaalvergroting nodig. Maar de klant mocht geen nummer worden. Martijn: "We willen wel groeien, alle capaciteit en expertise in huis hebben, maar de klant moet het gevoel houden dat hij bij een administratiekantoor op de hoek zit. Op dat snijvlak willen we opereren."

Ze ontwikkelden een franchisemodel en er volgden gesprekken met kandidaten. Roy: "We hebben nu de succesverhalen, maar er zijn er heel wat die het niet geworden zijn. Behalve de goede achtergrond - tenminste een HBO-opleiding in de financiële sector - moeten ze ook passen bij onze manier van werken. Wij zijn modern, informeel, en willen goed bereikbaar zijn voor de klant."

Worstelingen
De groei leverde de nodigde worstelingen op, vooral omdat er ook een paar overnames werden gedaan. Martijn: "We gingen veel te snel. Drie bedrijven in twee maanden. Waarvan er één enorme achterstanden bleek te hebben. Toen was het hier niet zo gezellig." Roy: "In die tijd heb ik voor het eerst in mijn leven wakker gelegen van mijn werk." Inmiddels hebben de eigenaren bijgeleerd. Martijn: "Nieuwe vestigingen mogen alleen nog aansluiten, ze zijn zelf verantwoordelijk voor hun werk."

Klantenstop
Toekomstplannen zijn er volop. "We streven naar 30 vestigingen, met landelijke dekking. Ieder jaar vijf erbij, dat kunnen we aan. Voor dit jaar hebben we dus nog eentje te gaan", zegt Martijn. Maar eerst zijn intern de zaken goed op orde gebracht. "Voor de vestiging Alphen hebben we een tijdelijke klantenstop ingevoerd. En twee senior medewerkers zijn nu verantwoordelijk voor het dagelijkse management. Zodat wij tijd overhouden voor andere dingen."

Want met de schaalvergroting verandert ook de rol van de oprichters. Het wordt tijd om meer te sturen op afstand. En dat is wennen. Martijn: "Het loopt, hoewel het nog wel eens een gevecht is." Roy: "Er zijn nu klanten die ik niet meer persoonlijk spreek, omdat collega's het contact onderhouden. Dat was vier jaar geleden ondenkbaar."

GoedOpOrde. nl
Ondernemingsweg 2C
2404 HN Alphen aan den Rijn
https://goedoporde.nl
info@goedoporde.nl

085-2730761

Reacties (0)

U moet Inloggen om te reageren

Er zijn nog geen reacties achter gelaten.