VOA Magazine nov. 2024: #Shetoo - Techniek op hakken

VOA Magazine nov. 2024: #Shetoo - Techniek op hakken

De vrouwelijke ondernemer: is zij echt zo anders dan haar mannelijke evenknie? Gebutst door het glazen plafond, gesneuveld aan het thuisfront of gemangeld door mores die de hare niet zijn? Of vindt zij evengoed haar weg door het mijnenveld van ondernemerschap, niet gehinderd door een gebrek aan ballen? In de rubriek #shetoo geven vrouwelijke ondernemers hun kijk op zaken.

Tekst: Esther Daniëls, fotografie: Marius Roos

2023 was geen topjaar voor Chelsey Hendriks, eigenaar van online marketingbureau SEO & SEA. Net bekomen van de geboorte van dochter Tess werd zij geconfronteerd met een cyberattack en vervolgens ook nog eens met een paar werknemers die op een vervelende manier weggingen. Haar reactie op deze tegenslagen was even typerend voor haar persoonlijkheid als voor haar ondernemerschap: ze herpakte zich, maakte ellenlange werkdagen om de schade te herstellen en slaagde daar wonderwel in. Geen enkele klant haakte af, de business bleef booming en Chelsey kocht zelfs een nieuw bedrijfspand om ruimte te maken voor groei. Wat beweegt deze ondernemer die op alle netwerkbijeenkomsten acte de présence geeft en nooit chagrijnig lijkt?

PASPOORT
Naam: Chelsey Hendriks
Bedrijf:  Online marketingbureau SEO & SEA 
Bouwjaar: 1990
Gek op: Mark (van Gek van Fietsen) en dochter Tess, padellen, een wijntje drinken met vrienden en sowieso: bourgondisch leven.

Eerst even over jouw start als ondernemer; heb je altijd al een eigen zaak willen hebben?
“Ben je gek joh, ik kom helemaal niet uit een ondernemersgezin. Mijn jeugd stond in het teken van topsport. Ik handbalde op hoog niveau en mijn ouders ondersteunden mij daar volledig in. Alles stond in het teken van de sport. Ik ging nooit uit, dronk geen alcohol en mijn handbalteam was ook mijn vriendenkring. Al met al heb ik er best veel voor gelaten, maar het heeft ook de basis gelegd voor mijn mentaliteit. Als fanatieke hoekspeler wilde ik winnen, en dat heb ik eerlijk gezegd nog steeds. Ik geef nooit op en laat me, letterlijk en figuurlijk, niet snel uit het veld slaan. Als het tegenzit, zie ik altijd wel weer een oplossing.”

Hoe kwam je dan van die topsportcarrière in de online marketing terecht?  
“Op een gegeven moment kreeg ik een coach met wie het absoluut niet klikte. Toen heb ik bijna van de ene op de andere dag de handdoek in de ring gegooid. Ik woonde net een jaartje in Den Haag en was daar niet gelukkig. Ik stopte rigoureus en keerde huiswaarts naar Alphen. Vervolgens stortte ik me op mijn studie Media & Entertainment Management, en belandde ik in de televisiewereld. De prestatiedruk en de dynamiek van die wereld trokken me, maar ik voorzag toen al de verschuiving optreden naar online. Daar wilde ik iets mee. Ik besloot me te specialiseren in online marketing; eerst bij het Alphense bedrijf Webstijl en vervolgens op eigen kracht. Ik had geen businessplan en geen strategie, maar wel de drive om het te laten lukken.”

En toen? Vanuit de spreekwoordelijke zolderkamer gestart?
“Nee, ik vond een investeerder die het samen met mij professioneel wilde aanpakken. Hij financierde de huur van een bedrijfsruimte in Lions Gate, en zette mijn capaciteiten in op zijn eigen projecten. Dat was best een sprong in het diepe. Ik optimaliseerde websites met meer dan 15.000 producten in diverse talen en leerde zo in de praktijk aan welke knoppen ik moest draaien om meer omzet te genereren. Met succes: ik heb goede verdiensten voor hem gerealiseerd en waardevolle contacten opgedaan, maar qua ondernemerschap heb ik het toch grotendeels zelf moeten leren. Ik haakte bijvoorbeeld meteen aan bij de VOA, met een actieve rol in de starterscommissie. Overal liet ik mijn gezicht zien, en zo bouwde ik een stevig netwerk op van mensen met wie ik kon sparren en die me verder wilden helpen. Mijn klantenkring groeide in datzelfde tempo mee en al snel deden mijn eerste medewerkers hun  intrede.”

Wat was de motor achter die groei?
“De rol van specialist past mij goed. Ik ben analytisch en zie snel verbanden, en daardoor had ik het technische spelletje van online marketing heel snel in mijn vingers. Op aanvullende gebieden, zoals financiën, omringde ik me met goede en betrouwbare partners. Wat je zelf niet goed kunt, kun je beter uitbesteden, vind ik. En waar ik altijd veel energie in heb gestoken, is het contact met klanten. Ik heb een band met elke klant, en dat niet alleen omdat ik hun business goed moet snappen, maar ook omdat ik het waardevol en leuk vind om hen persoonlijk te kennen. Dat heeft me in 2023 ook echt gered.”  

Op welke manier dan?
“Eerst werd ik geconfronteerd met een hack, nota bene op de eerste dag nadat ik terugkwam van mijn zwangerschapsverlof. Ik ben uiteraard verzekerd voor cybersecurity en het bleek ook niet aan onze eigen infrastructuur te liggen, maar het veroorzaakte natuurlijk wel stress. Doordat ik op een transparante manier ben blijven communiceren met mijn klanten, is iedereen ons bedrijf trouw gebleven. Later ontdekte ik tot mijn grote teleurstelling dat drie medewerkers achter mijn rug om een eigen bedrijf waren gestart en daarvoor mijn klanten benaderden. Ik heb toen besloten om direct afscheid van hen te nemen. Dat betekende dat ik ineens met veel minder mensen dezelfde hoeveelheid werk moest verzetten. Mijn reactie is dan: doorgaan en rammen, desnoods 24 uur per dag.”

‘Ik wens je veel personeel toe’, zeggen ze dan toch?
 “Nou, ik heb me inderdaad wel even afgevraagd of ik dat nog wilde. Ik kreeg zelfs de mogelijkheid om SEO & SEA te verkopen, maar nee, daarvoor geloofde ik te veel in de kracht van ons bedrijf. En kijk waar we nu staan: er deed zich de kans voor om dit pand te kopen, we zijn inmiddels verhuisd en ik heb toch weer personeel aangenomen. Dat had ik vorig jaar echt niet kunnen denken, dus trots? Zeker!”

“We hebben hier plek voor zo’n vijftien medewerkers en groter dan dat wil ik ook niet groeien. Met de ervaring van de afgelopen jaren op zak, ben ik nu op zoek naar iemand die me kan prikkelen als ondernemer en die me kan begeleiden om doelgerichter en planmatiger te werk te gaan. Op dat gebied heb ik trouwens ook veel aan Mark, die maar al te goed snapt wat het ondernemerschap inhoudt en mij daarin alle ruimte gunt. Sinds de geboorte van Tess is ons leven ingrijpend veranderd, maar we vormen een sterk team en hebben de boel goed onder controle. En nu maar hopen dat zij de onderhandelingskwaliteiten van hem heeft en de drive van mij, dan komt ze er wel!”

 

Reacties (0)

U moet Inloggen om te reageren

Er zijn nog geen reacties achter gelaten.