Succesverhaal met een hoofdrol voor karton
Foto boven: Timo Krenn met een kartonnen lamp van KarTent (foto: Raymond Rutting / de Volkskrant)
Tekst: Stefanie Zuidberg
Timo Krenn had een prima baan bij PWC en een succesvol carrièrepad in het verschiet. Toch besloot hij van dat pad af te wijken om KarTent op te richten. Wat bewoog hem om zijn veilige carrière te verlaten om een duurzame onderneming met een onzekere toekomst te starten? En hoe ziet die toekomst er nu, pakweg 5 jaar later, uit?
Timo vertelt dat hij bij PWC een waanzinnige tijd heeft gehad. “Ik werd begeleid door een partner waar ik veel van geleerd heb en heel veel ruimte van kreeg. We begeleiden ook verschillende startups, dat vond ik heel tof. Dus hoewel mijn carrière bij PWC me zekerheid bood, miste ik juist de spanning, de uitdaging en de creativiteit die bij het ondernemen horen. Toen twee vrienden mij benaderden om samen een duurzame startup op te richten, was de keus dan ook snel gemaakt.”
Een vliegende start
KarTent is de samenvoeging van ‘karton’ en ‘tent’. Het bedrijf is namelijk begonnen op de Nederlandse festivalcampings. Maar liefst 1 op de 4 bezoekers laat zijn tent achter op het terrein! Dat brengt een hoop rommel met zich mee en de schade aan het milieu is aanzienlijk. De oplossing: een geheel recyclebare tent van karton, de KarTent. Timo: “De start was veelbelovend; steeds meer festivals in Nederland gingen onze tenten gebruiken. Maar om echt succesvol te zijn moesten we gaan opschalen. Eerst in Europa en al snel stuurden we een container met tenten naar Australië om daar voet aan de grond te krijgen.”
En toen kwam corona… Het virus zorgde voor een abrupt einde aan de festivals. “Ja, dan sta je wel even te kijken. Gelukkig hebben we een jong en creatief team, waarmee we zijn gaan brainstormen wat we nog meer van karton konden maken. Karton biedt namelijk een perfect alternatief voor allerhande producten.” KarTent heeft kartonnen geluidsschotten gemaakt voor bureaus, een project gedaan voor de Efteling, voor Beter Bed een Paper Bed ontwikkeld en ga zo maar door. “We hebben in die tijd werkelijk alles aangepakt om maar niet failliet te gaan. Dat leidde tot de meest wilde ideeën, waarvan we een groot deel ook uitgevoerd hebben. De focus lag 100 procent op omzet maken via de webshop.”
Zwarte cijfers en de grote droom
Sinds 2022 worden er zwarte cijfers gedraaid en dat geeft de oprichters ruimte voor een helicopterview. “We verkopen onze producten onder meer via bol.com in Nederland en België. We zijn inmiddels uitgebreid naar Duitsland. Daar hebben we niet lang over nagedacht; we zijn het gewoon gaan proberen.” Naast de consumentenmarkt bedient KarTent de zakelijke markt met onder meer beursstands en meubilair. Het bedrijf heeft geïnvesteerd in robotisering om het productieproces efficiënter te maken. Ook hebben ze in het voorjaar een productielocatie in Engeland geopend en volgt er binnenkort één in Zwitserland. Hun grote droom: de kartonnen producten wereldwijd leveren.
Is duurzaamheid de ‘holy grail’ voor ondernemers? Timo is daar duidelijk over. “Ik geloof absoluut in de noodzaak én de kracht van duurzaamheid, dat zien we ook aan onze gestaag groeiende ‘fanbase’. Maar duurzaam is in de praktijk te vaak nog voornamelijk duur. Waarom moet een duurzaam product tweemaal zoveel kosten? Ons duurzame product is probleemoplossend. Het vervult een behoefte van de klant, is duurzaam én goedkoper. Op die manier gaat duurzaamheid werken. Voor de planeet, maar ook voor de klant en de onderneming zelf.”
Foto: het product waar dit duurzame ondernemingsavontuur mee begon
U moet Inloggen om te reageren