In januari werden deze ondernemers in een kolkend Castellum bekroond met een VOAWARD: Quinn Cordes van De Bloemenjongen, Nikos en Alekos Baloumis van Restaurant Proto en Jeoffrey Bloemen van Bloemen Architecten. Hoogeveen Plants won een speciale duurzaamheidsAWARD.
Tekst: Morvenna Goudkade, foto’s (hieronder/in het artikel): Marius Roos, foto (boven): Bymip
Bloemen Architecten
Naam: Jeoffrey Bloemen
Bedrijf: Bloemen Architecten
VOAWARD: categorie mkb/mkb XL
www.bloemen-architecten.nl
Vertel, wie ben je en wat doet je bedrijf?
“Ik ben Jeoffrey Bloemen, 56 jaar, eigenaar van Bloemen Architecten, samen met mijn compagnon Joost Voortman. Het bureau is eind jaren zeventig opgericht door mijn vader, ik ben in 1993 bij hem komen werken en heb het in 2002 overgenomen. Vandaag de dag zijn wij een allround architectenbureau in Alphen, met heel diverse projecten. Onze opdrachtgevers zijn gemeentes, ontwikkelaars, ondernemers, particulieren, noem maar op. Door zoveel variatie wordt het nooit saai.”
Ondernemen is keuzes maken. Wat is je beste keuze en wat je slechtste?
“De beste keuze is onze verhuizing geweest. We zijn nu gevestigd aan de Eikenlaan, in de Rijnhaven West. Een levendig gebied met veel dynamiek, we zijn daar helemaal op onze plek. Zowel voor mijzelf, onze klanten en ons team een heel goede beslissing. De slechtste keuze is iets wat ik een paar keer heb meegemaakt, waarbij we te lang zijn doorgegaan met klanten die niet goed bij ons pasten. Daar hebben we van geleerd.”
Hoe wil je graag gezien worden als ondernemer?
“Als iemand die probeert om Alphen mooier te maken. Zowel esthetisch, met mooie panden, als met duurzaamheid. Ik wil bezwaren opzijzetten, laten zien wat er mogelijk is, out of the box denken. Ons bedrijf is sociaal betrokken en dat willen we blijven laten zien. We willen graag iets bouwen dat impact heeft op de omgeving, zoals de Voedselbank en het buurthuis in de Parelstraat, de hospice en het Amadeushuis. Dat zijn mooie projecten geworden, maar ze hebben ook echt betekenis voor de mensen in de buurt.”
Het thema van dit magazine is ‘vertrouwen’. Wat betekent dat woord voor jou?
“Vertrouwen is heel fundamenteel, zeker in ons bureau. Als mensen komen met een opdracht, mag het pas naar buiten als de opdrachtgever dat aangeeft. Er komen hier best gevoelige dingen op tafel. Onze opdrachtgevers moeten erop kunnen vertrouwen dat wij zaken vertrouwelijk behandelen. Dat is voor ons bedrijf essentieel en staat altijd voorop.”
Restaurant Proto
Naam: Nikos en Alekos Baloumis
Bedrijf: Restaurant Proto
VOAWARD: horeca & retail
www.proto.nl
Twee horecabroers, wat is jullie verhaal?
“Wij zijn Nikos (51) en Alekos (44) Baloumis. Geboren en opgegroeid in Griekenland, in een echte horecafamilie. Wij zijn in 1990 naar Nederland gekomen en in 2001 zijn we begonnen met Proto, aan de Rijnkade 5. Het was eerst veel kleiner dan nu, later zijn we uitgebreid met Rijnkade 3, hebben verbouwd en ons terras aangepast. In 2018 zijn we uitgebreid met de Van Mandersloostraat 11. In 2020 hebben we een grote brand meegemaakt, maar we zijn hier sterker uitgekomen. We hebben de schouders eronder gezet en uiteindelijk is Proto weer opgebouwd, nog mooier en nog gezelliger.”
Ondernemen is keuzes maken. Wat is je beste keuze en wat je slechtste?
“Vanuit de slechtste keuze hebben we onze beste keuze gemaakt. Vroeger deden we alles, we wilden iedereen blij maken op elk moment van de dag. Maar daar liepen we ook een beetje op vast. Toen zijn we meer structuur gaan aanbrengen en nu kunnen we optimaal presteren: zorgen dat alles correct verloopt en alles klopt. Of het nu gaat om zakelijke of particuliere gasten, we willen altijd perfectie en professionaliteit. Een goede service, een mooie prijs-kwaliteitverhouding, zowel bij lunchen als dineren, zowel in onze privéruimtes, in ons restaurant als op ons terras.”
Hoe willen jullie graag gezien worden als ondernemers?
“We willen in onze horecagelegenheid, op de mooiste plek van Alphen aan de Rijnkade, optimale gastvrijheid, service en kwaliteit bieden. Bij de lunch, bij de middag- en avondborrel, bij het diner, op het terras, in de privézalen met diverse arrangementen, overal en altijd. We hopen dat onze gasten ons product, onze passie en visie waarderen. Dat horen we ook heel vaak terug uit positieve reacties.”
Het thema van dit magazine is ‘vertrouwen’. Wat betekent dat woord voor jullie?
“Voor ons is dat vertrouwen op de toekomst. We zijn gestart in 2001, nu in 2024 zijn we hier nog steeds. We hebben de mouwen opgestroopt, staan met beide benen op de grond en onze zaak is mooier dan ooit. Wij maken lange dagen, hebben plezier en genieten van ons werk. Zorgen maken om de toekomst? Nee, wij krijgen heel veel energie van tevreden gasten en blije medewerkers. Wij gaan moe, maar lachend naar huis. Dit geeft ons heel veel vertrouwen.”
De Bloemenjongen
Naam: Quinn Cordes
Bedrijf: De Bloemenjongen
VOAWARD: categorie zzp
www.bloemenjongen.nl
Wie is De Bloemenjongen?
“Ik ben Quinn Cordes, 23 jaar, uit Noorden. Met mijn bedrijf verkoop ik bloemen aan huis en help ik jongeren aan een bijbaan, met hun eigen bloemenwijk. Zelf ben ik op mijn twaalfde begonnen met bloemen rondbrengen, op mijn dertiende ging ik bloemen verkopen en van mijn verdiensten weer bloemen inkopen. Als ik aan de deur kwam, riepen de mensen: de bloemenjongen is er weer! Zo is de naam van mijn bedrijf geboren. Ik ben commerciële economie gaan studeren, maar het ondernemersgevoel was sterker en ik besloot er helemaal voor te gaan. Sindsdien gaat het hard, mijn werkgebied is flink uitgebreid en ik heb zo’n vijftien tot twintig jongeren met een eigen wijk.”
Ondernemen is keuzes maken. Wat is je beste keuze en wat je slechtste?
“Misschien klinkt het gek, maar de beste keuze was stoppen met school. Ik heb mijn propedeuse bewust wel gehaald, maar daarna ben ik gaan ondernemen. En daar word ik heel gelukkig van. Mijn slechtste keuze: focussen op de verkeerde dingen. Een mooie huisstijl met logo en visitekaartjes, een website met alle toeters en bellen, meteen tienduizend folders laten drukken: hartstikke leuk, maar het bedrijf moest zich nog bewijzen. Alles is goed gekomen, maar ik heb er zeker van geleerd. Het is als een mooie Ferrari zonder motor, je hebt power nodig.”
Hoe wil je graag gezien worden als ondernemer?
“Als een enthousiaste gast die een doel heeft en daarvoor gaat. Iemand die overal voor open staat. Aan tafel bij het avondeten praat ik met mijn familie vaak over mensen die goed bezig zijn. Ik hoop dat mensen ook over mij zo praten.”
Het thema van dit magazine is ‘vertrouwen’. Wat betekent dat woord voor jou?
“Het eerste wat bij mij opkomt is een gezegde: vertrouwen is goed, controle is beter. Het is gemakkelijk om mensen te vertrouwen, maar checken is soms wel verstandig. Toch is mijn uitgangspunt om vertrouwen te hebben en vertrouwen te geven. Eerlijkheid en duidelijkheid vind ik belangrijk. Mensen mogen op mij vertrouwen. En als het gaat om de bloemen: ik sta voor kwaliteit, met een vaasgarantie. Ook daar kunnen mensen op vertrouwen.”
U moet Inloggen om te reageren