Wie wil nu niet vol vertrouwen AI voor zich kunnen laten werken
Foto's: Remy Gieling, AI en technologie-expert (credit: Gaming in Holland)
Tekst: Daniëlle Muit
Artificial intelligence: kansen voor elke Alphense ondernemer in elke branche
AI (artificial intelligence), kunstmatige intelligentie, is dagelijks in het nieuws. De risico ́s krijgen aandacht, maar er is meer. Het biedt kansen voor elke ondernemer in elke branche en voor elke bedrijfsgrootte. Ook in Alphen. Of juist in Alphen. Wat zijn de kansen voor jouw bedrijf? Zijn er, als je kijkt naar de toepassingen van AI, verschillen tussen kleine en grote bedrijven en verschillen per branche? Heeft de opkomst van AI effect op het vertrouwen in zakendoen? We vroegen het landelijk expert Remy Gieling en de Alphense expert Jerom Kok.
Computers nemen taken over
“Kunstmatige intelligentie is een technologie die bedoeld is om taken, die voorheen door mensen gedaan werden, door computers te laten doen”, begint Remy Gieling zijn verhaal. Hij is een veelgevraagd spreker rondom dit thema en auteur van meerdere boeken. “AI kun je vergelijken met een enorme bak Lego. Waarbij elk blokje staat voor technologie die een heel klein stukje van het menselijk handelen overneemt. Bijvoorbeeld het herkennen van objecten, het voorspellen van het weer of het volgende Spotify liedje. Allemaal taken waar je eerst een mens voor nodig had, kun je die nu dankzij kunstmatige intelligentie automatiseren. Maar doordat het zo’n breed begrip is, zien veel ondernemers door de bomen het bos niet meer.”
AI heeft analytische en generatieve modellen
In anderhalf jaar tijd heeft AI enorme stappen gezet binnen onze digitale samenleving. Jarenlang hadden we alleen voorspellende en analytische AI modellen, waar je technische teams voor nodig had. Nu kan iedereen, gewoon in menselijke taal, ‘tegen computers praten’. De generatieve AI is namelijk in staat om teksten te maken, afbeeldingen en video’s te genereren en om stemmen na te bootsen. Sinds de lancering van ChatGPT (chatbot) is deze vorm van AI echt beschikbaar voor het bedrijfsleven. En daarbij maakt de branche of de grootte van je bedrijf niet uit.
Remy: “Iedereen heeft iets anders waar hij tegenaan loopt of wat vervelend/tijdrovend is om te doen. Als CEO van een grote organisatie of zzp’er. Voor ieder probleem is een AI-oplossing te vinden. Denk bijvoorbeeld aan een tool die je helpt bij het uitschrijven van de vergadernotities, of bij het opstellen van een offerte. We hebben inmiddels de keuze uit meer dan 12.500 AI-tools.”
Chatbots zoals ChatGPT
De meest generieke vorm van AI-tools zijn de geavanceerde generalistische chatbots, zoals ChatGPT. Je maakt een account aan en vervolgens geef je de chatbot instructies, zodat hij verschillende soorten taalklussen kan oplossen. Bijvoorbeeld: ‘Ik heb zo een sollicitant aan mijn bureau, welke vragen kan ik stellen?’ of ‘Ik wil een LinkedIn post schrijven over onderwerp X, maar ik heb niet veel inspiratie, kun je me daarbij helpen?’ Of je geeft de opdracht dat uitgebreide rapport samen te vatten. Deze generalistische tools zijn dus geschikt om jouw specifieke werk makkelijker te maken. “Hierin voel je ook meteen de nuance,” legt Jerom Kok van het Alphense Savvy.codes uit. “AI neemt niet alles over van wat mensen doen, het maakt de uitvoering van je werk makkelijker en dus efficiënter. De angst voor AI wordt hiermee ontkracht.” Ook voegt hij nog toe dat AI wel de opdrachten uitvoert, maar mensen moeten die opdracht bedenken en ook niet onbelangrijk, de output controleren. Dat is (nog steeds) de toegevoegde waarde van een persoon. Met als extraatje dat je je eigen productiviteit een boost geeft.
Afdelingen en teams slimmer laten werken
Hoe kan technologie de processen op verschillende afdelingen slimmer, sneller, beter of meer schaalbaar maken? Savvy.codes heeft voor verschillende Alphense ondernemingen AI ingezet om interne processen te optimaliseren. Een bedrijf dat bijvoorbeeld een eigen hr-afdeling heeft en veel vragen krijgt van eigen personeel, maakt nu gebruik van een 24/7 interne digitale assistent. Die kan antwoord geven op veelgestelde vragen en haalt dit weg bij de mensen van hr. Bij een ander bedrijf hebben ze de mails die binnenkomen gelabeld. Hierdoor komen de berichten direct binnen bij de juiste persoon op de juiste afdeling. Klanten worden sneller geholpen in geval van problemen en de receptionist hoeft niet per mail te beoordelen naar wie de binnengekomen mail moet. Een win-winsituatie.
Meer mogelijkheden dan bedreigingen
Toch zijn er niet alleen kansen; mensen maken zich ook zorgen. Er is angst voor desinformatie en deepfake video’s. Een recent voorbeeld uit de media: een CEO kreeg via een videocall van een collega de vraag een groot bedrag over te boeken. Dat deed hij. Maar dit bleek geen bericht van zijn collega, het was een AI gegenereerde deepfake. Gevolg: het geld was weg en dus een enorme strop voor het bedrijf. Een concreet nadeel van het kunnen nabootsen van stemmen. Dit kun je als bedrijf ondervangen door in dit soort situaties via een ander communicatiemiddel te checken of de opdracht klopt.
Vol vertrouwen blijven ondernemen
Veel ondernemers vragen zich af wat straks nog ‘echt’ is. “Dat is lastig aan te geven,” reageert Remy. “In deze vraag zit ook een stukje angst voor AI verscholen. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op, dus het is niet goed te voorspellen hoe ver we bijvoorbeeld over anderhalf jaar zijn. Maar, als je altijd controlemomenten instelt, dan hoef je je niet veel zorgen te maken als ondernemer.” Ook maken sommigen zich zorgen over persoonlijke gegevens die in handen komen van een Amerikaans bedrijf (als je bijvoorbeeld gebruikmaakt van ChatGPT). Jerom legt uit dat dit punt geen issue hoeft te zijn, omdat je ook zonder problemen met bijvoorbeeld Google of Microsoft werkt. “Mensen realiseren zich vaak niet dat je bijna alles op gebied van privacy al hebt weggegeven.” Daarom adviseert hij optimistisch de kansen die door AI worden aangeboden te omarmen, zeker omdat de potentiële voordelen significant lijken. "De toekomst is aan die bedrijven die experimenteren en innoveren" zegt Jerom, suggererend dat de vooruitgang die AI mogelijk maakt, zwaarder weegt dan de potentiële privacybezwaren.
Hoe zet jij de nieuwste technologie in voor je bedrijf?
De vraag is hoe je de nieuwste technologie inzet als aanvulling op jouw kennis en expertise, zodat je meer waarde levert voor jouw klant. Remy: “Kijk niet alleen naar wat AI vandaag nog niet kan, maar juist naar wat binnenkort wel mogelijk is. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Welke tooling is interessant voor jou?” Remy schetst verder nog de huidige situatie: “In Amerika zijn ze ver met het toelaten van AI binnen organisaties. In Nederland wordt nog steeds de discussie gevoerd of medewerkers wel of geen gebruik mogen maken van ChatGPT. Om onze achterstand niet groter te laten worden doen we er goed aan om AI toe te laten. En ons werk makkelijker en efficiënter te maken. Voor de medewerkers, de teams en het hele bedrijf. Tijd voor implementatie! Grote bedrijven in Nederland hebben dit ingezien, nu is het grote en kleine mkb aan zet.”
Alphen aan den Rijn loopt voorop
Jerom ziet juist dat in Alphen aan den Rijn kleine organisaties verder zijn dan grote. “Ze zien de mogelijkheden van AI in en ondernemen actie door daadwerkelijk OpenAI te implementeren in plaats van te werken aan een eigen taalmodel. Over een paar jaar hebben we in Nederland ook eigen modellen en zitten we niet meer vast aan de Amerikaanse. Dan zit de meerwaarde in: wie heeft de beste toepassingen gemaakt die op brede schaal worden gebruikt voor AI. Daarom maken wij concrete toepassingen in AI die voor brede groepen inzetbaar zijn.”
AlphenDigitaal
Jerom merkt tenslotte nog op dat AlphenDigitaal is opgericht. “Ooit begonnen als commissie Digitalisering binnen de VOA, nu een zelfstandige stichting. Omdat we ook de belangen van niet-VOA leden willen behartigen en verder boven de Alphense grenzen willen uitstijgen. Ons doel is om Alphen aan den Rijn als eerste AI-stad te maken, zodat Alphen voorop loopt ten opzichte van de rest van Nederland als het gaat om de inzet en toepassingen van AI. We werken nauw samen met de VOA om te blijven kijken naar de gezamenlijke kansen. Je hebt elkaar nodig om dit ambitieuze doel te realiseren.”
NB: Nu vraag je je misschien af of deze tekst door ChatGPT is geschreven. Het antwoord is nee, niet dat ik de chatbot niet gebruik, maar in dit geval wilde ik zelf de input vanuit de interviews met Remy en Jerom verwerken. De chatbot pakt namelijk alle kennis van het internet bij elkaar en maakt daar een tekst van. Vaak een standaardverhaal, en dat was niet wat ik voor ogen had.
U moet Inloggen om te reageren