Hoogvliet verduurzaamt tomatenassortiment

Hoogvliet verduurzaamt tomatenassortiment

Supermarktketen Hoogvliet is overgegaan op kartonnen schalen voor het verpakken van de diverse soorten tomaten. Hiermee besparen ze jaarlijks 26.000 kilo plastic.

Samen met zijn tomatenleverancier Harvest House verkoopt Hoogvliet voortaan tomaten in schalen van karton. Op jaarbasis wordt hiermee 26.000 kilo plastic bespaard in alle Hoogvliet winkels. “We bekijken onze verpakkingen kritisch en doen ons best, waar mogelijk, deze te verduurzamen. Er wordt veel gesproken over de plastic verpakking en ook wij proberen ons steentje bij te dragen aan het terugdringen ervan”, vertelt Denise Smit van Hoogvliet.

Verduurzamen
Hoogvliet hecht veel waarde aan het verduurzamen van productverpakkingen. In 2017 was Hoogvliet de eerste Nederlandse supermarkt die ‘natural branding’ toepaste om biologische producten te voorzien van een gelaserd merkje. “Hierdoor werd de plastic verpakking van onder andere biologische avocado’s en gember overbodig, wat een jaarlijkse besparing van bijna 70.000 plastic verpakkingen oplevert.”

Een half jaar geleden heeft Hoogvliet ook de plastic netjes van de citroenen vervangen door cellulosenetjes (gemaakt van cellulosevezels die volledig afbreekbaar en composteerbaar zijn). Ook heeft Hoogvliet een composteerbare bioplastic-verpakking van biologische snacktomaatjes geïntroduceerd. Het bioplastic van deze verpakking is gemaakt van suikerriet en in 12 weken volledig composteerbaar. “Soms ontkomen we er niet aan om plastic te gebruiken, vooral bij kwetsbare producten”, laat Denise weten. “We blijven echter zoeken naar duurzame alternatieven om uitbreiding van de plastic soup te voorkomen.”

Reacties (0)

U moet Inloggen om te reageren

Er zijn nog geen reacties achter gelaten.