Film White Cube onderzoekt schijnheiligheid westerse kunstwereld

Film White Cube onderzoekt schijnheiligheid westerse kunstwereld

Deze week gaat de nieuwe, langverwachte film White Cube van kunstenaar en regisseur Renzo Martens in première. White Cube is een aanklacht tegen de uitbuiting van Congolese arbeiders op plantages van Unilever en onderzoekt de schijnheiligheid van de westerse kunstwereld.

Martens roept museumdirecteuren en Unilever, die de kunstwereld sponsort, op om hun verantwoordelijkheid te nemen. Deze première is ook te zien bij Parkvilla vanaf 27 november. Kijk voor alle data, meer informatie en tickets: www.parkvilla.nl.

The White Cube

Als Martens door Tate Modern in Londen loopt, ziet hij er overal Unilever logo’s. Veel musea zijn gebouwd met winst onttrokken aan plantages. Deze film vertelt het verhaal van een onwaarschijnlijke poging de waardeketen van kunst te herstructureren. Een groep plantagearbeiders besluit kunst te gaan maken. Ze verenigen zich en maken zelfportretten van rivierklei. Als plantagearbeider Kasiama naar New York reist om daar de eerste expositie te openen, roept de New York Times de expositie uit tot ‘best art of the year’.

Eigen museum

Met de opbrengsten van hun kunst kopen de plantagearbeiders hun eigen land terug. Het land waar Unilever in 1911 zijn eerste plantage vestigde en dat na honderd jaar monocultuur volledig vernietigd is. Samen met hun leider, milieuactivist René Ngongo, ontwikkelen ze er een bloeiende, inclusieve en ecologische postplantage. Op hun land bouwen ze een eigen, door OMA ontworpen museum, een white cube, om hun toekomst veilig te stellen.

IDFA

De film is ook te zien bij IDFA International Documentary Film Festival Amsterdam, het jaarlijkse en grootste documentaire filmfestival ter wereld en waar de beste documentaires worden vertoond.

Reacties (0)

U moet Inloggen om te reageren

Er zijn nog geen reacties achter gelaten.